Betere mondverzorging nodig door minder tandartsbezoek

Bron:GSK

April, 2021
UTRECHT – Recent onderzoek van GSK Consumer Healthcare en Ipsos benadrukt dat de huidige pandemie een mogelijkheid biedt om de eigen mondzorggewoonten te verbeteren.
Daarvoor moeten eerst zorgen over kosten en virusverspreiding in tandartspraktijken worden aangepakt, naast het gebrek aan kennis over de grote impact van slechte mondverzorging, aldus de onderzoekers.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij 4500 participanten ouder dan 18 jaar, in Europa en Zuidoost-Azië.

De coronapandemie blijkt onder andere de zorgen om naar een tandarts te gaan te hebben vergroot. 30% van de respondenten ging tijdens de pandemie minder naar de tandarts. Bij 45% hiervan waren kosten de grootste zorg om te gaan, bij 43% was dit de angst voor een coronabesmetting.
Kosten bleken vooral voor jonge mensen een grote zorg. 64% van de participanten is wel van plan om in het komende halfjaar voor een gebitscontrole te gaan.

Het nalaten van tandartsbezoeken werd bij een meerderheid van de respondenten niet gecompenseerd door een betere eigen mondverzorging tijdens de pandemie. Slechts 22% van de respondenten gaf aan vaker hun tanden te poetsen. De voornaamste reden om wel vaker de tanden te poetsen was in Europa het gebruik van mondkapjes, waardoor mensen zich meer bewust werden van hun ademgeur, en in Zuidoost-Azië het verminderen van tandartsbezoeken.
23% van de respondenten gaf aan specifieke tandpasta te kopen om hun mondgezondheid onder controle te houden, wat op een groeiend bewustzijn van het belang van het kiezen van de juiste producten wijst.
Een derde van de respondenten eet nu vaker fruit en groente, wat goed is voor de gehele gezondheid, maar wel kan zorgen voor erosie van het tandglazuur. Bijna een derde van de respondenten zei vaker hun tandenborstel te vervangen, om het opbouwen van bacteriën te voorkomen.

Ook bleek dat de gevolgen van een slechte mondgezondheid op de algehele gezondheid niet bij iedereen bekend waren. Betere kennis hierover is dus gewenst.

Volgens Stephen Mason, Medical lead bij GSK Consumer Healthcare Oral Health, is het al veelbelovend dat mensen zich bewust zijn van het belang van goede mondverzorging, maar is er nog veel nodig om dit gedrag aan te sporen. Volgens hem zijn er bedrijven als GSK nodig, die deze kennis kunnen verspreiden en kunnen zorgen voor goed onderwijs in gezondheidszorg.
Ook volgens Nigel Carter, CEO van de Oral Health Foundation, is preventie van groot belang en is een goede mondgezondheid een belangrijke component voor welzijn en een goede algemene gezondheid.