Verzekeraars Sinterklaas

Bron: De Telegraaf, 2 december 2014

In dit artikel zet ledenorganisatie zorgverleners vraagtekens bij de werkwijze van zorgverzekeraars.

sinterklaasTrouwe klant betaalt cadeaus overstappers

Zorgverzekeraars gebruiken premiegeld van hun verzekerden om nieuwe klanten te werven: overstappers worden beloond met een fikse korting of een fraai cadeau. „Dit is niet waarvoor premiegeld is bedoeld. Zorgverzekeraars kunnen het beter teruggeven aan hun klanten.”
Dat zegt Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Universiteit van Maastricht. „Overstappers, een groep die door zorgverzekeraars zelf als ’ontrouw’ worden bestempeld omdat ze zich laten verleiden door cadeaus, profiteren. Klanten die wel trouw zijn aan hun zorgverzekeraar hebben het nakijken.”

’Lokkers verzekeraars de wereld op zijn kop’.

Wie overstapt van zorgverzekeraar wordt beloond met korting op de premie of een cadeau. Trouwe verzekerden krijgen niks, maar betalen wel mee via hun premiegeld aan die kortingen en cadeautjes.

Het zijn de zorgverzekeraars zelf die de presentjes geven of de tussenpersonen die verdienen aan een overstap. Die tussenpersonen krijgen provisie van zorgverzekeraars voor elke persoon die overstapt.

Zorgverzekeraars betalen of een vast bedrag, of een percentage van de zorgverzekering die is afgesloten. Hoe hoog dat bedrag is, verschilt per verzekeraar en hangt af van de afspraken die zijn gemaakt tussen de verzekeraar en de tussenpersonen en de vergelijkingssites.

Bizarre situatie
Edwin Brugman, directeur kennismanagement van de VvAA, ledenorganisatie van zorgverleners, zet zijn vraagtekens bij de werkwijze van de zorgverzekeraars. „Waar worden al die cadeaus en kortingen van betaald? Van de premies die alle burgers met elkaar opbrengen.”

„Ook door de chronisch zieken, die nauwelijks kunnen overstappen. Zo krijg je een bizarre situatie: gezonde mensen kunnen cadeaus krijgen, zieke niet. Ik vind het een slechte zaak dat zorgverzekeraars zich bedienen van dit soort praktijken, en aan de andere kant de vrije artsenkeuze willen afschaffen vanwege de kosten. Dit is de wereld op zijn kop.”

Wim Groot hekelt eveneens de manier van handelen. „Het betalen voor een overstapper is natuurlijk niet waar het premiegeld voor is bedoeld en geeft aan dat zorgverzekeraars flink wat marge hebben. Het weerspiegelt het beeld van de machocultuur die onder de zorgverzekeraars heerst: wie weet zijn marktaandeel te vergroten.”

Voetbalshirt
Zo geeft Menzis supporters van FC Groningen, FC Twente, PSV en Vitesse gratis een thuisshirt van hun club (met een waarde van tussen de 70 en 99,95 euro) en krijgen leden en vrijwilligers van de KNLTB (landelijke tennisbond) 100 euro terug op hun bankrekening als ze overstappen.

Univé laat nieuwe klanten „profiteren van een speciale aanbieding: 10 procent korting op de premie van uw basisverzekering in 2015”, zo staat op de site te lezen. Pro-Life, onderdeel van Zilveren Kruis Achmea, geeft 50 euro retour per nieuwe klant bij een aanvullende (tandarts)verzekering. „Die korting maakt deel uit van hun marketingprogramma en geldt voor nieuwe klanten”, laat een woordvoerster van Achmea weten.

Tussenpersonen komen met nog veel fraaiere aanbiedingen, die (deels) worden betaald uit de provisie die wordt ontvangen. Reisjes naar Turkije of een minicruise bijvoorbeeld, of iPads en gameboxen. Groot: „Zorgverzekeraars kunnen het geld beter teruggeven aan de verzekerden in plaats van er cadeautjes van uit te delen aan nieuwkomers. Het gaat wel om geld van hun klanten.”

De_Telegraaf_logo

 

 


 

nvvp-wpKRM_logoKP



Afpraak maken?
Neem contact op via nummer
0499-313077
of per E-mail, of contactformulier.
Tijdens een behandeling, wordt de telefoon niet opgenomen.
Spreek dan uw naam en telefoon-nummer in, ik bel U dan zo snel mogelijk terug!

afspraak_info

tel


Mondhygiëne Praktijk
COLORSMILE
Daniella Schaap
Damvelden 6
5685 JE Best
E: info@colorsmile.nl

AGB-code
praktijk:  87000499
zorgverlener:  87000210

route